Jo sóc Pi, la constant que conté tots els números del món


En els dos vídeos guanyadors del «PIday» aquest famós protagonista de les matemàtiques parla de forma figurada sobre la seva història i sobre la seva relació amb cercles i quadrats.

Sóc el nombre Pi. El meu nom fa honor a la paraula que en grec vol dir perifèria i perímetre. A fi de comptes sóc la relació que hi ha entre la longitud de la circumferència i el seu diàmetre!

Es pot dir que existeixo des d’un principi, però em sembla que la primera vegada que van escriure sobre mi va ser fa uns 5.000 anys. Els egipcis parlaven sobre mi en el papir de Rhind. També aparec en el llibre dels llibres, la Bíblia, però la veritat és que allà no van aconseguir donar amb el meu valor exacte.

Al 260 abans de Crist els xinesos van donar amb els meus dos primers decimals. Molts anys després Fibonacci va emprar molt del seu temps a seguir desxifrant els meus decimals. Ai, si ell sabés!

Quan van arribar els ordinadors tot va canviar! Des de llavors va ser molt més fàcil esbrinar el que amago, i fins i tot hi ha persones que són capaços de recitar milers dels meus decimals de memòria. Em sento afalagat!

Però per molt que s’entestin mai donaran amb tots. Sóc un nombre irracional, i tinc infinits d’ells. Tants que continc tota la informació del món continguda en els meus decimals, i encara em sobren! La data de naixement d’Einstein, l’aniversari de tots els lectors d’aquest diari, la matrícula de qualsevol cotxe.

Ah, i després hi ha la quadratura del cercle ! Sóc tan especial, que si dividim l’àrea d’un cercle entre l’àrea d’un quadrat contingut en ell surto jo, dividit entre quatre, és a dir, més o menys 0,785.

Que estrany! Tinc la curiosa sensació que em espien. El passat 14 de març va ser el meu dia, el PIday, i els matemàtics es van recordar de mi, una altra vegada. Ah! Fins filmar vídeos en el meu honor. Què hauré de tant interès desperta?

El 14 de març es van lliurar a Sevilla els premis de diferents concursos que es van convocar per recordar el nombre Pi. Alumnes de diferents nivells educatius van presentar relats, vídeos i còmics. «Jo sóc PI» i «No trepitjar» són dos dels dos vídeos guanyadors del concurs del «PIday».

El abcdario DE LES MATEMÀTIQUES és una secció que sorgeix de la col·laboració amb la Comissió de Divulgació de la Reial Societat Matemàtica Espanyola (RSME).

ABC Ciencia

pi numero

Deixa un comentari

