Roba que engreixa


Les talles de roba massa petites aguditzen un problema d’índole social que pot fer mal a l’autoestima i pot portar a mètodes d’aprimament poc ortodoxos i perillosos, adverteixen els experts de l’Institut Mèdic Europeu de l’Obesitat (IMEO) i, per tal d’aclarir dubtes sobre el tema, ofereixen algunes pautes com a solució a nivell nutricional i psicològic.

roba-que-engreixa

“L’experiència en consulta ens revela que en època de rebaixes les dones amb sobrepès o obesitat es mostren més susceptibles i descontentes amb el seu físic, a causa de la insatisfacció de com els queda determinat tipus de roba”, explica  Rubén Bravo , expert en nutrició i portaveu del  IMEO.

Pantalons de tub, cintura baixa o tipus slim ; vestits curts, ajustats, de tub o sense mànigues, talons alts, bruses de cintura espavilada o de teixit transparent … És la moda no apta per a “grassonetes” i la desesperació per entrar en un vestit en pocs dies per assistir a un casament, cita o acte, impulsa a les representants del sexe femení a provar mètodes rars i dietes ‘miraculoses’ a cegues, sense pensar en les seqüeles negatives que poden deixar rastre en la seva salut, metabolisme o equilibri emocional i vital.

Sens dubte es tracta d’un problema complex que va més enllà de la moda i les aparences, per exemple, quan el patró no s’adapta a la dona. Cada vegada més consumidores es pregunten ¿és la roba la que s’ha d’adaptar a les persones o és al revés?. A EUA s’ha solucionat l’assumpte, augmentant les mides del patró establert en els anys 50, perquè s’havia quedat antiquat per al segle XXI on el 67% de la població femenina, unes cent milions d’americanes, porta una roba de talla gran. Pel nostre costat, les talles que s’usa actualment a  Espanya  es basa en estudis dels anys 70 i no reflecteix les mesures reals del col·lectiu femení, on un 44, 7% de les dones de 18 i més anys està per sobre del pes considerat normal. Això no obstant, predomina la tendència de fer la roba cada vegada més petita i moltes consumidores es queixen que ja no entren en la seva talla habitual, mantenint el mateix pes.

Si ens comparem amb els països veïns, veurem que una talla 42 espanyola equival a una 40 alemanya, una 42 francesa i una 46 italiana. En aquest context, no és estrany que moltes multinacionals i botigues en línia que es dediquen a la venda de roba de dona utilitzen l’alemany: fa que les seves clientes se sentin més primes en saber que utilitzen una talla menor. “El fet que es porti una talla superior a l’habitual, de mida especial o gran, pot comportar seriosos problemes d’autoestima en la dona i en adolescents pot derivar en algun trastorn de l’alimentació”, apunta  María González , psicòloga experta en obesitat i conducta alimentària del IMEO.

En el context de les rebaixes se sumen altres variables d’igual importància, com haver de enfrontar-se als emprovadors després del període nadalenc, quan es produeixen més sobre ingestes i ruptures de la rutina d’activitat física, que podrien estar a la base de molta presa de decisions pel que fa a iniciar una dieta o canvi físic.

Un altre problema pot sorgir quan la talla de roba influeix sobre l’autoestima. “L’autoestima és la valoració que fem de nosaltres mateixos sobre la base de les sensacions i experiències que hem anat incorporant al llarg de la vida”, explica  González . Aquesta autovaloració és molt important, atès que en depenen en gran part la realització del nostre potencial i èxits personals. És un conjunt de percepcions, pensaments, avaluacions i tendències de comportament dirigides cap a nosaltres mateixos, cap a la nostra manera de ser i de comportar-nos, i cap als trets del nostre cos i caràcter. Per tant, pot afectar la nostra manera d’estar, d’actuar en el món i de relacionar-nos amb els altres. El problema rau quan sostenim el pilar de la nostra autoestima únicament en un tret físic, en una xifra, en una talla, ja que en aquest moment entren en joc les distorsions cognitives de generalització o abstracció selectiva, ja que no hi ha dades objectives que ens mostrin una mateixa talla en cossos idèntics i depèn de més variables com la constitució de cada persona, la distribució del greix corporal, l’alçada, etc. El saludable per a la nostra autoestima seria entendre que les talles no classifiquen la bellesa o salut del cos femení, sinó que es tracta d’un mer talles tèxtil, que varia segons el país i la marca comercial, amb la qual cosa és recomanable dirigir la nostra atenció a la peça i com s’adapta a la nostra silueta i no a la xifra numèrica.

Però hi ha més, perquè en el món de la moda hi ha també una tendència de tornada a la cotilla per tal d’estilitzar encara més la línia. “Portar una faixa o modelador de cos no és dolent des d’un punt psicològic, sempre que aquestes peces es facin servir com un instrument per complementar una peça i es busca un resultat més estètic”, indica la psicòloga. El patològic seria identificar-se amb la imatge del cos amb la peça en qüestió posada i rebutjar la imatge real, podent convertir aquest complement a la base de la seguretat de la persona a l’hora de enfrontar-se al món social, distorsionant la seva autopercepció. “És la seva autopercepció. És positiu voler estar més atractiva i còmoda, però des de l’acceptació del cos real, no des del rebuig i la negació”, subratlla  González .

I cal prestar especial atenció a la salut intestinal. De vegades, la dificultat de tancar la cremallera dels pantalons, no es deu a un augment de talla, sinó a una inflamació a la zona abdominal. Produïda per restrenyiment, intoleràncies alimentàries o un estat de salut intestinal que deixa molt a desitjar, que és una de les principals causes de retenció de líquids i d’un conseqüent augment de pes que fàcilment pot rondar els dos quilos. Afecta principalment a les dones durant els períodes de desajust hormonal, com menstruació, embaràs o menopausa, però també es pot deure a una alimentació inadequada i l’estrès.
Introduint petits canvis en el nostre estil de vida es pot millorar no només el nostre sistema limfàtic i intestinal, sinó també el nostre estat general de salut i l’aspecte físic.

A continuació, els experts de l’IMO, enumeren algunes pautes que ajuden a reduir la retenció de líquids i la inflamació abdominal:

* Mai hem de proposar-nos perdre més d’1 kg o 1,5 kg per setmana ja que està més que demostrat que les dietes equilibrades guanyen ‘per golejada’ a les dietes miracle a mig termini en la pèrdua de greix final, a la millora de la massa muscular i en l’estat general de salut. És important que el nostre menú sigui ric en proteïnes, ja que estan compostes d’aminoàcids que treballen en diferents funcions sobre la bona salut muscular i dels teixits.

* Realitzar activitat física aeròbica combat el restrenyiment i afavoreix l’eliminació de líquids. Si volem millorar i harmonitzar la nostra silueta, hem de saber que la massa muscular del nostre cos és una gran ‘màquina per cremar calories’. Per tant, si treballem amb exercici aquelles àrees on més greix tenim, podrem equilibrar en certa manera els “cremadors de greix” localitzats. A més, no cal oblidar que el sistema limfàtic, encarregat d’eliminar el líquid retingut, està unit amb el sistema cardiovascular, de manera que amb l’augment de la freqüència cardíaca, accelerem el procés d’eliminació de líquids. Practicar activitat física aeròbica moderada de 3 a 4 vegades per setmana durant 45 a 60 minuts també ens ajudaria a combatre l’estrenyiment i estimular el moviment peristàltic que realitzen les diferents parts de l’aparell digestiu per a ‘transportar’ i esmicolar el menjar.

* Sopar o esmorzar aliments rics en pre i probiòtics afavoreix el trànsit intestinal i les defenses. Aquests bacteris, presents en els iogurts, la quallada o el quefir, són de gran benefici per a la nostra salut intestinal, ja que afavoreixen la fortalesa del sistema immunitari, l’absorció de nutrients i el trànsit intestinal. “Per als que es proposen perdre pes, recomanem prendre 2 racions de lactis desnatats al dia, un com refrigeri al llarg del matí i el segon, en el berenar o sopar”, suggereix Bravo . 

* Prendre te verd en l’esmorzar per estimular la funció renal és un altre bon consell. Substituir la tassa habitual de cafè per esmorzar ia mig matí per una de te verd, pot ser una elecció sàvia en aquesta ocasió, ja que el seu teïna estimularà la funció renal mentre ens aporta antioxidants.

* Beure 2 litres d’aigua al dia per a renovar la nostra reserva de líquid corporal és indispensable. S’estima que el contingut en aigua dels diferents òrgans, depenent de la seva composició, varia des d’un 83% a la sang fins a només un 10% en els teixits adiposos. L’aigua que es beu apareix en el plasma i les cèl·lules de la sang tan sols cinc minuts després de ser ingerida. Per a una persona que begui 2 litres d’aigua al dia, una molècula d’aigua roman en el cos 10 dies de mitjana, i el 99% de la reserva d’aigua corporal es renova en 50 dies. Per aquesta raó, és molt important prendre 2 litres d’aigua (2,5 litres, si es fa esport) per fer que el líquid intersticial retingut entre les nostres cèl·lules es renovi més ràpid.

Fes clic aquí per a continuar amb notícia original completa

BARCELONADOT

pantalons-baixos

Pantalons com aquest de cintura baixa sentin bé a poques dones, per molt que estiguin de moda, i no per això cal deprimir-se. El pilar de la nostra autoestima no pot sostenir-se únicament en un tret físic, en una tendència o una talla.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: