Aliments per cuidar la nostra visió


Amb motiu del DIA MUNDIAL DE LA VISIÓ, que se celebra anualment el segon dijous d’octubre, des d’Innova Ocular IOA Madrid aportem consells sobre la cura dels nostres ulls. És tasca de tots: governs, organitzacions sanitàries i professionals dedicats a la cura de la visió, impulsar la prevenció de la ceguesa al món.

vision-154854_960_720

  • Aproximadament 39 milions de persones al món són cegues i 246 milions pateixen una alguna discapacitat visual moderada o severa.
  • 90% de les persones cegues viuen en països de baixos ingressos.
  • El 80% de les causes de ceguesa o discapacitat visual són tractables o prevenibles.
  • Les estratègies per a la prevenció de la ceguesa i els recursos per a la restauració de la visió es troben entre les intervencions més cost-efectives de l’atenció sanitària.
  • Al voltant del 65% de totes les persones amb alguna discapacitat visual són majors de 50 anys.
  • A causa de l’augment de l’envelliment poblacional en els països desenvolupats, cada vegada més gent està en risc de patir alguna deficiència visual relacionada amb l’edat.

Prevenir la pèrdua de visió

Amb l’objectiu de conscienciar o sensibilitzar les persones sobre la importància que té prevenir i tractar la pèrdua de visió, aquí tenen alguns consells sobre com la alimentació ens pot ajudar a mantenir la salut visual.

No només menjar “pastanagues” és bo per a la vista, disposem de molts més aliments al nostre voltant capaços de brindar beneficis a la nostra visió, com la prevenció de malalties oculars.

Tots sabem que l’aportació de vitamina A és bona per als ulls, però a més hi ha molts aliments que pel seu contingut en antioxidant, vitamines E, C, zinc, luteïna, zeaxantina i àcid grassos omega 3, també tenen propietats preventives:

  1. Tant la luteïna com la zeaxantina són pigments carotenoides que es localitzen a la màcula, part central de la retina amb màxima densitat de foto receptors que ens permet tenir una visió amb alta definició. Aquestes substàncies fan la funció d’antioxidants oculars, evitant la formació de radicals lliures que poden danyar els teixits oculars. Tots dos es troben en aliments de fulles verdes com els espinacs, els crèixens, el bròquil, la bleda i la col.
  2. Els àcids grassos omega 3 són les anomenades greixos bons o beneficioses per controlar la inflamació de la màcula i prevenir la seva degeneració, així com per tractar la sequedat ocular que ocorre en dones amb trastorns hormonals causats en la post menopausa. El omega 3 es troba en peixos com el salmó, la sardina, la tonyina i la truita.
  3. La vitamina C és l’antioxidant per excel·lència, pel que el seu consum en conjunt amb la resta d’antioxidants com la luteïna i la zeaxantina ajuda a disminuir el dany per oxidació en la màcula. Entre els aliments que contenen vitamina C, es troben els cítrics, les maduixes, la guaiaba, el bròquil i els pebrots.
  4. La vitamina E, un altre important antioxidant que prevé el deteriorament de la cèl·lules del dany per radicals lliures. Aliments com les ametlles, el germen de blat i les llavors de gira-sol, són font d’aquesta vitamina.
  5. El  Zinc, nutrient inorgànic essencial per a l’absorció, transport i utilització de la vitamina A. S’ha associat la ceguesa nocturna o incapacitat d’adaptació a la foscor amb la manca d’aquest nutrient, a causa de la deficiència de vitamina A. Les ostres, les llavors de carbassa (llavors), els cacauets, l’all, els fesols i les llenties són aliments amb alt contingut en zinc.
  6. Antioxidant com el  Seleni, present en les nous, ostres i peix; els  Flavonoides, en la xocolata; i les Antocianinas  presents en les mores, maduixes, gerds i cireres; s’han relacionat amb un menor risc de problemes oculars.

diamundialdelavision

Cal posar l’accent a assenyalar que també hi ha malalties associades a la nutrició, com la diabetis o la hipertensió, que poden produir afectació en la fisiologia de les estructures oculars.

En definitiva, una correcta i variada alimentació, juntament amb una correcta hidratació i una reducció dels hàbits tòxics (begudes alcohòliques, tabac …) és essencial per contribuir a la prevenció i manteniment de la nostra salut visual . Com a professionals especialistes en la cura de la visió, aconsellem acudir a una revisió anual a partir dels 45 anys, amb l’objectiu de prevenir, i de ser necessari tractar, el més aviat possible les patologies oftàlmiques més freqüents perquè tinguin la menor repercussió.

Dr. Aitor Fernández
Responsable Unitat de Glaucoma- Pol Anterior a IOA-Madrid / Innova Ocular

DOO Esther López-Artero
Responsable d’Unitat Teràpia Visual a IOA-Madrid / Innova Ocular

TOPDOCTORS

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: