És el ‘mindfulness’ el nou elixir per viure i treballar millor?


Si ets dels que dedica més temps a reflexionar sobre el passat o elucubrar sobre el futur, estàs perdent l’oportunitat que et brinda viure el present, ser més productiu i gaudir de la vida.

mind full or mindful

“Pots fer qualsevol cosa, però no tot alhora”. Qui ho assegura és David Allen, creador de Getting Things Done, un mètode de productivitat personal. Molt abans, Gandhi també apostava per baixar el ritme quan deia que “hi ha coses més importants a la vida que augmentar la seva velocitat”. Tots els professionals són conscients, però pocs posen remei al que resulta més que evident. El bombardeig d’estímuls a través de multitud de canals, les interrupcions constants que provoca i la pressió per fer més amb menys fomenta la dispersió, redueix la productivitat, accelera el nostre ritme i ens aparta de les coses que realment importen. Centrar-se en una tasca sembla ser el secret per avançar en el nostre treball, reduir els nivells d’estrès i viure millor. D’això va el mindfulness (atenció plena), una tècnica que ben aplicada pot ser l’elixir per treballar i viure millor.

Què és?

Alejandra Vallejo-Nágera, psicòloga, divulgadora científica, escriptora i amb una experiència de quinze anys impartint aquesta disciplina en centres hospitalaris i també a professionals defineix el concepte: “És un entrenament mental per abordar la vida amb l’exigència que ella ens imposa però amb un desgast mínim per a la salut física, mental i emocional”. Formada a la Universitat de Massachusetts per Jon Kabat-Zinn, fundador d’aquesta tècnica, insisteix que “no es tracta de meditació, ioga o txi-kung, només utilitza els exercicis bàsics de respiració com a eina d’entrenament, així com altres per mantenir l’atenció , cosa que és molt fràgil”.

La Universitat de Harvard, entre d’altres, i les escoles de negocis ja inclouen programes d’aquest tipus per reduir els nivells d’estrès. Alberto Ribera, professor de l’IESE, explica que “a partir de l’experiència de diversos programes de mindfulness implantats en grans multinacionals, que es complementa amb les seves investigacions i la literatura científica, diversos autors defensen la seva utilitat per alliberar la ment de la sobrecàrrega que dificulta la concentració i llasta l’acompliment”.

Afegeix Ribera que “l’atenció plena permet potenciar una sèrie de funcions cognitives i executives, afavoreix un major grau de consciència i facilita els processos de regulació emocional, de manera que capacita l’individu per substituir les respostes automàtiques per altres més conscients i, per tant , més eficients”.

Pilar Jericó, presidenta de Be-Up, ha participat en aquests programes i els ha aplicat en la seva organització “per guanyar serenitat i una major temprança en la presa de decisions”. Recorda que fa un parell d’anys quant va estar a les oficines de Google a Mountain View (Califòrnia), el curs que més èxit tenia entre els enginyers era el de mindfulness, “perquè a través d’ell aconseguien desenvolupar les seves habilitats i ser més creatius”.

Sodexo tampoc és aliena a aquests efectes. Per això ha creat Mindful Sodexo, un portal en el qual ofereix informació per practicar aquesta disciplina; i va escollir a Kabat-Zinn per tancar la conferència Quality of Life que va celebrar la multinacional el maig passat a Nova York. “Diferents estudis indiquen que els programes d’atenció plena poden disminuir l’estrès i el dolor, i millorar el son, la productivitat i l’aptitud física. Els Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) semblen una solució efectiva i específica per als ocupadors que volen reduir els costos associats a l’estrès i ajudar els seus empleats a aconseguir una millor salut”, assegura François Gaffinel, director general de Sodexo BI, qui esmenta als doctors Alan Marlatt i Jean Kristeller per definir el concepte: “Simplement parar esment conscient a l’experiència actual moment a moment. És a dir, estar en el que ets i fer el que has de fer “.

moment-present

On aprenc?

El mindfulness és “una cosa tan simple, i complicat alhora, com estar present. Adquirir consciència plena del moment present”, afirma Carlos Rebate, directiu d’Indra i autor de La teva empresa secreta (Ed. Empresa Activa). Apunta a més que són “l’ansietat, l’estrès, el mal humor i la dificultat per connectar plenament amb nosaltres mateixos i amb els altres” les alertes que ens adverteixen que hem de practicar aquesta disciplina.

Si és el teu cas, convé que no et prenguis a la lleugera l’elecció d’un curs. Aquests programes solen tenir una durada mínima de cinc setmana i exigeixen un compromís seriós per un canvi de vida. Rebat afirma que un programa eficaç “ha de ser capaç d’aportar-nos eines per mantenir la presència enmig de la tempesta d’un dia normal”. Vallejo-Nágera diu que és bàsic que el formador tingui la formació oficial a MBSR: “Aquests programes persegueixen que l’individu s’adapti a la realitat sortejant els obstacles i patint el menys possible. Això modifica el cervell, de manera que la persona acaba tornant- més intel·ligent i es deteriora més tard”.

Conrear l’hàbit per estar en el present

Gill Hasson, autora de ‘Mindfulness eficaç’ (Ed. Empresa Activa), s’ha proposat que estar en el present es converteixi en un hàbit. “Un programa de ‘mindfulness’ eficaç ha de ser capaç d’alentir i enfocar el pensament, per ajudar a comprometre’t i concentrar-te en el que estàs fent ara. Frenar la respiració i el comportament. A més, és una manera de no jutjar, observar les experiències com una cosa nova, ser pacient i permetre que les coses succeeixin”, explica Hasson.

En la seva opinió, la capacitat que té la ment de pensar cap al passat i el futur no sempre és bona: “Massa sovint la vida està competint per una o altra cosa i no hi ha temps per experimentar què està passant en el moment, perquè estàs ocupat en assumptes que van succeir ahir o en el que faràs demà. Durant aquest temps la ment està parlotejant entre comentaris i judicis; altres vegades està encallada en l’ahir, tornant una i altra vegada a aquests assumptes o paralitzada per preocupacions sobre el futur”. Envoltar-se de persones positives, controlar l’enuig, acceptar el canvi i deixar d’avorrir són algunes de les normes que marca Hasson per centrar-se en el present.

mentellenaomenteplena

Entrenar-se per baixar el ritme

  • Fes menys coses. Porta a terme una cosa cada vegada i oblida’t del que no és important.
  • Fes-ho a càmera lenta. Si fas menys coses,? Et concentrarás millor.
  • Respira. Quan actuïs a corre-cuita fes pausa i respira fons.
  • Dóna’t més temps. Si vas de pressa d’un costat a un altre, és perquè reserves poc temps per a tu.
  • Crea més espai. Programa les teves activitats amb més marge.
  • Redueix els teus compromisos. Aprèn? A dir ‘no’.

Font: ‘Mindfulness eficaç’ (Ed. Empresa Activa)

Expansión.com

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: