Wozniak: “No vam crear Apple en un garatge. És una història inventada”


El cofundador d’Apple ha recomanat a estudiants de negocis que no creïn alguna cosa “diferent artísticament”, sinó “nova i que solucioni un problema a un preu raonable”.

Steve Wozniak and Steve Jobs 1970

Steve Wozniak i Steve Jobs – 1970

És l’altre Steve. És l’altre fundador de Apple. És l’únic creador del primer ordinador personal de la història, o així ho segueix afirmant als seus 65 anys. Steve Wozniak (Sunnyvale, Califòrnia, 1950) és també el supervivent del duo prodigiós que va crear, el 1976, la qual acabaria sent la major empresa del món.

Wozniak ha explicat els seus inicis i ha donat consells als empresaris i estudiants en una xerrada, celebrada amb motiu de la presentació de l’escola de Negocis IMPACT Business School, de la Universitat Europea, a Alcobendas (Madrid). Potser per l’edat del seu auditori, s’ha remuntat a quan era jove. “Durant la meva joventut, no hi havia manera que ningú tingués el seu propi ordinador. Penseu que costaven com una casa”, ha explicat a un públic entregat a cada un dels gestos expressius de l’enginyer nord-americà. “Ningú en el meu entorn, excepte jo mateix, feia res sobre ordinadors. No existien les botigues, no hi havia llibres, no es donaven classes. Només uns enormes ordinadors que ocupaven habitacions senceres”, ha descrit gràficament.

“Per pura casualitat, vaig llegir en una revista que hi havia avanços en les memòries i en altres parts essencials d’un ordinador, i vaig començar a dissenyar amb un llapis i un paper meu primer ordinador. Això sí, aquest primer disseny em va portar anys. Era la meva passió, és el que feia en lloc de puzles”, ha exclamat mentre feia esclatar el riure del públic.

Vestit amb vestit i samarreta negra, infós d’ironia, ha narrat com li van rebutjar el seu primer ordinador quan el va oferir a Hewlett Packard (HP), l’empresa on treballava com a enginyer: “En aquella època, HP creia sobretot en les seves calculadores científiques, que costaven 200 $”.

“Jo sabia que era important el que estava dissenyant, però també volia fer un projecte per a una altra gent”. Aquí apareix Steve Jobs. “Per sort, vaig conèixer a Jobs. El Steve Jobs del principi, no el que coneixem. Anàvem a molts concerts junts … Va venir a veure el que jo feia. Ell no tenia diners, jo tenia una feina …”. El 1976 decideix deixar el seu treball a HP i fundar amb el seu amic Apple, però el seu gran moment com a inventor d’ordinadors havia arribat ja el 1975. “Ja començava a disposar de memòries RAM dinàmiques a preus raonables. ‘Tenien moltíssima capacitat, 4 k!”, ha fet broma.

Mai hi va haver garatge

Steve Wozniak ha aprofitat la seva trobada amb els joves per acabar amb el mite que el situa al costat d’un altre melenut Jobs creant la seva empresa en un garatge. “Mai vam dissenyar nous productes al garatge. No vam dissenyar res, ni negocis. És una història inventada. Steve Jobs va crear la seva part del negoci a la seva habitació. El garatge érem nosaltres, havíem de fer servir el que fos possible per poder fer diners”, ha exclamat, per afirmar tot seguit rient: “Reconec que és molt millor història la de dos xavals en un garatge”.

Ha adoptat en aquest punt un to de conseller: “Quan comences sense un dòlar, has de fer servir el que tens: la teva casa, qualsevol cosa, el que sigui, per estalviar diners“.

Jobs per Wozniak va ser sobretot “un gran amic i company de negocis”, però ha matisat el seu protagonisme en el llançament d’Apple. “Jo volia que tothom pogués construir el seu ordinador per 300 dòlars, però Steve no estava ni tan sols d’acord en això. El que ell volia era construir una part d’un ordinador per 20 dòlars i vendre-la per 30. Era l’home de negocis. Volia fer diners”. S’ha definit a si mateix en aquesta època com “una persona que construïa ordinadors” i notava “molt d’interès” en el seu entorn. “En el meu club era una mena d’heroi”, ha afirmat amb to humorístic. La gent fantaseaba amb l’invent: “Em preguntaven què passaria si cada persona tingués el seu propi ordinador, si podríem controlar el nostre entorn, comunicar-nos …”

Steve Wozniak Appel II

Apple I i IKEA

Apple I va ser el primer ordinador personal a portar el nom de la poma. Així figura per tot arreu, però un altre mite cau a la conferència: segons Wozniak, allò no va ser un ordinador, sinó “més aviat la readaptació d’alguna cosa que jo havia fet abans. Va ser una mena de IKEA dels ordinadors: anaves comprant peces i havia un munt de coses que s’endollaven”, ha fet broma. Mai es va produir a gran escala, però el seu record avui davant els seus admiradors ha donat peu a aquesta frase lapidària: “Quan descobreixes alguna cosa et sents com si t’haguessis enamorat”.

L’autèntic primer ordinador, el que primer va aconseguir vendre a escala, seria el seu Apple II, “un veritable ordinador” -ara sí-, que va donar el salt fins a les 48 k de memòria RAM.

L’origen dels ordinadors personals està acolorit de fòsfors verds o blancs, “fins i tot en les màquines de videojocs, que eren un pur maquinari  (Hardware) que costava sis mesos dissenyar a mida”. L’Apple II va sorprendre, per al seu autor i ara guru, perquè incloïa gràfics d’alta resolució, color, so i “un llenguatge de programació senzill, el Basic, amb el qual l’usuari podia escriure els seus primers programes. Els nens fins i tot escrivien els seus videojocs. Això sí que va ser un gir històric “.

Wozniak, sense cap to nostàlgic en la seva veu, s’ha tornat a referir a Jobs i a ell com uns amics “molt semblants en moltes coses, sobretot en com ens divertíem. Vam compartir moltes coses fins que va arribar Apple II. Va ser amb el que vam guanyar diners però, un cop el vam tenir, la personalitat de Jobs va canviar. Parlava amb tothom de l’empresa i es ficava en cada detall. Va ser un error. Jo em seguia ocupant de l’enginyeria, treballava amb els mòdems … “. L’històric de Silicon Valley ha sentenciat en aquest punt: “La meva ètica personal és més elevada que l’ètica dels negocis. Però [Steve Jobs i jo] seguim sent amics”. Val a dir que ha pronunciat la sentència to fent una riota.

L’època en què ell va desenvolupar els primers ordinadors Apple va acabar aviat: “Jo vaig poder fer tot el disseny d’un ordinador, però al poc va començar una indústria que emprava per a cada ordinador enormes equips. Havia de relacionar-me amb un munt de gent i van arribar els mànagers. Havíem de preparar informes de 40 pàgines per descriure cada un dels components d’un ordinador! Jo em vaig dir: ‘sóc un inventor i si m’envieu a un laboratori obtindreu més coses de mi’.  Això era la llibertat “. Va deixar la companyia el 1985.

Ordinadors des del principi

Moltes de les preguntes dirigides a Wozniak des del públic han apuntat a l’educació. “Els ordinadors són fonamentals en les escoles i instituts”, ha assenyalat, “però tampoc oblidem que moltes de les persones que van arrencar grans empreses no tenien estudis superiors”. De fet, ell és un exemple. No va tornar a la universitat per llicenciar-se, a Berkeley, fins que va deixar Apple.

Abomina de la forma en què s’aborda l’ensenyament de la tecnologia en els instituts: “Es diu que el que engrandeix el teu cervell són les dades, i es veu la tecnologia -arreglar un cotxe, ha posat de exemple- com una cosa vocacional”. En canvi, “a la universitat és diferent. Els dos primers anys estàs guiat, però el tercer ets tu el que escull la direcció. Jo em comprava tots els llibres possibles per llegir-los els caps de setmana, abans que ens parlessin d’ells a classe. Era la meva passió “.

Com era Wozniak alumne? “La majoria dels meus companys buscaven la guia del professor. Jo no era d’aquests. Era molt independent, no interactuava amb els altres, però la majoria de la gent el que vol és que se li diguin el que ha de fer”.

El Wozniak post-Apple

Steve Wozniak es dedica en l’actualitat a impartir xerrades i a inspirar noves generacions. No ha creat cap dispositiu nou, però confessa que no deixa d’usar els que estan al seu abast. “Utilitzo la tecnologia per a gairebé tot». Es confessa fan de les aplicacions desenvolupades per tercers i de l’economia col·laborativa, tan relacionada amb elles: “Uber, Airbnb … tot això era impensable abans. Facebook està per tot arreu sempre, però les apps només apareixen quan les necessites”, ha declarat.

Entre les intervencions dels estudiants un li ha demanat consells per a un jove emprenedor. El terme li ha fet arrufar el nas, però s’ha aventurat a contestar: “Primer, arriba tan lluny com puguis amb els diners que tinguis i prova bé el teu producte abans de cercar finançament; segon, intenta tenir a prop una persona que t’ajudi a resoldre els problemes tècnics, tot i que sé que això és una qüestió de sort, i, tercer, més et val fer un bon màrqueting “.

No ha faltat, per acabar, qui li ha preguntat per l’atracció de talent a les empreses: “… Doncs imagina’t el talent que hi havia quan jo vaig començar. Com aconseguies en la meva època un Steve Wozniak per a la teva empresa, si jo no tenia ni tan sols una llicenciatura? “, ha dit per tota resposta.

JOSÉ MANUEL ABAD LIÑÁN – EL PAÍS

Stephen-Wozniak-Alcobendas

Deixa un comentari

