Cinc elements quotidians que s’han convertit en ‘el nou tabac’


El sucre, la llet … La por al producte que fem servir diàriament i resulta ser verí, viu en aquests hàbits. Psicosi o ciència?

Cinco elementos cotidianos 00

Prado Campos – EL PAÍS

Entre els molts danys que ha perpetrat el tabac al llarg de la història s’inclou un trauma, el que ha incrustat en les pulsions col·lectives. L’arquetip del un producte quotidià i d’ús universal que, pràcticament de la nit al dia, es revela com verí i causant de morts (o, en el millor dels casos, pèrdua de qualitat de vida). Però aquesta història té al seu final.

Fumar passar de ser un hàbit generalitzat a alguna cosa condemnat. I ara, ja sigui en nom de millorar encara més la salut de l’ésser humà o per culpa de psicosi, el món sembla obsessionat per buscar-li un substitut. Si un googlea the new tobacco, la llista d’aliments i hàbits que apareix és tan extensa i variada que passa des del sucre -que ostenta, si utilitzéssim una jerarquia, el podi de ser el nou tabac del segle XXI- la carn o la llet fins als mòbils, els raigs UVA, l’estrès o el porno.

Però hi ha alguna cosa de real en aquestes acusacions o realment se’ns està anant de les mans? “Es parla molt del nou tabac però una cosa és una addicció a una substància i una altra que elevem a rang d’addicció a qualsevol cosa. A més, cal diferenciar entre una addicció orgànica, com la que pot generar el sucre en modificar molts dels neurotransmissors cerebrals, i una addicció conductual. Anomenar-nou tabac a tot el que un li té mania és una mica exagerat. És una etiqueta que no serveix per a tot”, confirma Antonio Escribano, membre de la Comissió de Nutrició i Hàbits Saludables del Comitè Olímpic.

Cinco elementos cotidianos 01 azucar

SUCRE

L’acusació:  Multitud d’estudis científics assenyalen que el sucre és vuit vegades més addictiva que la cocaïna, han alertat que la consumim en excés i, el pitjor, sense ser-ne conscients perquè, normalment, ho identifiquem amb el sucre refinada i els dolços però la gran majoria d’aliments ja conté de forma natural la quantitat necessària per a una persona.

La dosi recomanada de sucre al dia per l’OMS és de 25 grams al dia (unes dues cullerades i mitja), o el que és el mateix un 10% de la ingesta calòrica del dia encara que, asseguren, l’ideal hauria de ser el 5%. En qualsevol cas, el depassem de llarg. A Espanya, segons les dades de l’última campanya  25 grams, el consum mitjà de sucre és de 112 grams al dia. Conseqüències? Acumula greixos que afecten el cor i el sistema nerviós, augmenta la diabetis i l’obesitat, entre d’altres perjudicis.

La realitat: “Fa un segle, un ésser humà no passava d’un consum de dos quilos de sucre a l’any. Avui, en països com el nostre o Estats Units es consumeixen més de 70 quilos. És una bogeria”, explica Escribano. “El sucre genera un comportament addictiu quant a conducta. Com més consumeixes, més vols. El pàncrees és moderadament petit i està fet per processar el sucre que vam aconseguir en un medi natural, és a dir el sucre que ja porten incorporats aliments com la fructosa de la fruita i el midó dels llegums o les farines-que no el identifiquem com sucre però és el sucre de les plantes i la forma de processar és la mateixa-. Per tant, a quantitat de ia prenem sense ser dolç o refinada és una barbaritat. Això genera que el pàncrees no pugui metabolitzar tot i l’augment cada vegada de més casos de diabetis tipus 2”.

I és addictiva? “Normalment ens referim a una substància addictiva quan causa hàbit o crea necessitat. Encara que no totes les persones som igual de susceptibles davant les mateixes substàncies, molta gent utilitza aquest tipus de menjar, juntament amb els aperitius i el menjar ràpid, com a circuit de recompensa; com una manera de pal·liar l’estrès o l’ansietat a través de la ingesta d’aliments amb els que obtenen plaer”, assegura la dietista-nutricionista Virginia Gómez.

Nivell de tabaquisme:  90%. “Se li pot donar al sucre la categoria de tabac en el sentit maligne però amb el matís que el tabac no el necessitem per res i el sucre si. El nostre combustible més immediat és la glucosa. El problema és que ho necessitem però no en aquestes quantitats. Amb el sucre de quatre o cinc peces de fruita i dels tubercles estaríem més que coberts”, rebla Escribano.

Cinco elementos cotidianos 02 carne

CARN

L’acusació:  La carn té una reputació cada veure pitjor i no és cosa dels vegetarians. De fet,  fins el reputat xef Alain Ducasse està relegant a un segon, o tercer, pla en la seva carta. Els detractors de la carn asseguren que malalties mortals relacionades amb el cor, el càncer o els accidents cervell-vasculars estan íntimament relacionades amb el consum excessiu de productes animals. I un estudi de la Universitat del Sud de Califòrnia-Davis, publicat al març, afirma que el consum en la mitjana edat d’una dieta rica en proteïnes animals -que acoten en un 20% de les calories consumides al dia- provoca fins a quatre vegades més probabilitats de morir per càncer que qui pren una dieta baixa en proteïnes -amb menys d’un 10% -, a més que hi ha més d’un 20% d’opcions de morir molt abans.

La realitat: El doctor Escribano explica que un ésser humà necessita un gram de proteïna per quilo de pes i dia, que obtenim de la carn, el peix, els ous i alguns llegums. “Cal saber que el nostre organisme necessita menjar carn perquè conté vuit aminoàcids essencials pels humans que no sintetitzem, sinó que els hem d’ingerir. Amb menjar carn quatre o cinc vegades a la setmana és suficient, i una d’elles hauria de ser carn vermella. I a més, la carn no conté cap substància que pugui generar una addicció com desencadena el sucre”, assenyala Escribano.

No és l’únic coincideix que el consum de carn no té cap problema associat. “Per descomptat que es pot prescindir de carn i peix i passar-se al vegetarianisme. De la mateixa manera que hi ha gent que prescindeix de qualsevol altre grup d’aliments i no passa res. Ser vegetarià és una opció, ni millor ni pitjor des del punt de vista nutricional. És més aviat una opció que es fa per ètica”. Però recorda, davant aquesta denominació del nou tabac, que “l’ésser humà ha consumit carn tota la seva vida, fins i tot abans de consumir cereals i llegums, pel que estem perfectament preparats per al seu consum i no hi ha absolutament cap problema mentre sigui carn fresca, és a dir, ni processades, ni embotits ni modificades en la seva composició natural.

Nivell de tabaquisme: 5%. “Dels pocs inconvenients que se li poden treure a la carn un seria l’ús de nitrits i nitrats per part de la indústria alimentària, encara que en la majoria de casos són necessaris per a la seva conservació. L’ideal és que la carn procedeixi d’aus i bestiar no alimentats amb pinsos, que disposin de mobilitat i el menys medicalitzats possible, però un consum normal i fins i tot diari de carn no presenta problemes per als nostres nivells de colesterol, al qual li afecta molt pitjor el consum excessiu de sucres”. I per què s’ha posat a la carn a la diana? Respon Escribano: “Aquest corrent pot venir derivada de l’abús del consum de carn. Abans estava considerat un producte de luxe, no podem oblidar-ho. Ni tampoc el boom que hi ha hagut darrerament amb les dietes hiperproteiques o l’ús de les proteïnes, fins i tot sintètiques o aquelles que diuen d’alta qualitat, per a augmentar la massa muscular.Això ha portat a un consum excessiu de proteïnes, per exemple avui es menja molt tonyina o clara d’ou”.

Cinco elementos cotidianos 03 leche

LLET

L’acusació: Els lactis són un producte tan interioritzat en la nostra dieta que les posicions són d’allò més trobades sobre els seus beneficis o perjudicis. “La llet és bona per als vedells però no per a nosaltres”, al · leguen els que consideren nociu el consum de llet. Diversos investigadors  assenyalen que la llet i els productes lactis augmenten el risc de patir càncer de mama, de pròstata, testicles o ovaris així com malalties intestinals i estomacals. De fet  el Centre de Salut Pública de la Universitat de Harvard destaca que  “mentre que prendre calci cada dia pot reduir el risc d’osteoporosi i càncer de còlon, l’alt consum pot incrementar el risc de patir càncer de pròstata i d’ovari. més, consumir productes lactis diàriament augmenta els nivells de greixos saturats en el nostre organisme, així com de vitamina A, els alts nivells, paradoxalment, poden fer que els nostres ossos es debiliten”. A Espanya el consum de llet  ha baixat un 15%  en els últims anys i la ingesta mitjana és d’un got de llet al dia enfront de les recomanacions més estandarditzades que parlen del benefici de prendre de dues a tres gots.

La realitat: Deixant de banda els casos d’intolerància a la lactosa o al·lèrgies a algun dels components de la llet, el més comú a la seva proteïna (la caseïna), “no hi ha cap problema amb el consum de llet. Per descomptat, no és ni addictiva, ni perjudicial, ni crea mucositat com se sol dir, ni res de res “, subratlla Virginia Gómez. La seva recomanació és prendre entre una i dues racions de lactis al dia tot i que “de la mateixa manera que en el cas de la carn i que qualsevol aliment, com a poder, també es pot prescindir sense que passi res. No obstant això és una font interessant de calci i vitamina D”.

Nivell de tabaquisme: Un absolut 0%. “La llet no té cap capacitat addictiva en cap sentit i no és perjudicial”, diu categòric Escribano. “La llet animal està inclosa en la nostra estructura des de fa milers d’anys. I ho està no per el calci com es creu sinó per la vitamina D: conformi vam anar emigrant cap al sud, a blanquejar-la nostra pell en perdre el contacte amb el sol, necessitem més vitamina D “. A més, afegeix per a aquells que diuen que “som l’únic animal que segueix prenent llet” que “cap animal pren llet materna després de la lactància i l’home tampoc.Prenem llet com a producte animal “.

Cinco elementos cotidianos 04 gluten

GLUTEN

L’acusació: Diverses fonts afirmen que el gluten s’assembla al tabac que és addictiu, proporciona al cos energia a curt termini, i causa malalties en produir una inflamació crònica a l’intestí prim que redueix l’absorció dels nutrients i pot conduir a osteoporosi , fatiga i fins càncer.Per no parlar de l’obesitat o problemes respiratoris i de la pell. Aquestes són les acusacions dels detractors del gluten però la veritat és que està en el punt de mira des de fa temps.  Les últimes dades de 2013 revelaven que el 30% d’adults dels EUA, gairebé un de cada tres, ha deixat o intenten deixar de consumir productes amb gluten. Una xifra que va créixer cinc punts respecte als dos anys anteriors i que és una tendència a l’alça.

La realitat: “El gluten és el nom que rep el grup majoritari de proteïnes de gairebé tots els cereals: blat, civada, ordi, sègol, kamut, espelta … A excepció d’un reduït grup, com l’arròs, blat de moro, mill , quinoa … que no ho contenen”, explica Gómez. Sobre si és benefici o no per a la salut, obviant a celíacs i persones amb sensibilitat al gluten que no pot prendre, Escribano i Gómez coincideixen que “després diversos estudis, no s’ha conclòs que el consum de gluten sigui perjudicial i per a la població general no podem desaconsellar així sense més”.

Nivell de tabaquisme: Un altre redondísimo 0%. “Hi ha molta gent que sense ser celíaca ha decidit eliminar el gluten de la seva dieta però no hi ha un benefici en això. No té sentit ni està descrit”, postil Escribano.Llavors per què aquest moviment antigluten? La resposta a aquestes coses solen ser les modes, que sempre tenen molta influència les cares conegudes com, per exemple, la famosa dieta sense gluten que va fer el tennista  Djokovic . Deixant de banda les raons òbvies dels celíacs, “l’extensió de la glutenfobia la resta de la societat té més a veure amb la malaltissa obsessió per” en sec “pròpia d’aquests temps, i em temo que està provocada per una indústria alimentària que ha vist un filó en l’assumpte”.

Cinco elementos cotidianos 05 sedentarismo

SEDENTARISME

La realitat: Els adults espanyols estan entre els més sedentaris d’Europa. El 42% dels majors de 18 anys no realitza activitat física durant la setmana, segons les dades del projecte EuroHeart II de la consultoria European Heart Network. I ens acompanyen en aquests llocs de cap Portugal, Grècia o Bulgària mentre que en països com Suècia, Dinamarca o Finlàndia són els més actius.

A més de tenir en compte el seu paper en els problemes de sobrepès i obesitat, considerats per l’OMS com una epidèmia -un cada dos adults espanyols té sobrepès i un de cada sis és obès, segons dades de l’OCDE, i en els nens les taxes són més alarmants: el 26% dels homes i el 24% de les nenes té sobrepès-, el sedentarisme també pot ser la causa de malalties cardiovasculars, diabetis, debilitat,  redueix la longevitat fins en cinc anys, augmenta la gana o  redueix la qualitat del semen, entre d’altres múltiples efectes.

La realitat: “No és una cosa addictiu conductual ni químicament però és un hàbit gens desitjable perquè l’home no és un animal sedentari”, afirma Escribano. A més de les dades anteriors, Gómez descriu de portar una vida sedentària i una mala alimentació “promou un augment de la resistència a la insulina que quan es perllonga en el temps és fàcil que acabi en una diabetis, i les comorbiditats que comporta que no són poques; a més d’obesitat, hipertensió i tot el conjunt de malalties que caracteritzen a la síndrome metabòlica. Sense oblidar que un 80% dels càncers que es pateixen al primer món estan directament relacionats amb el fet de portar una vida sedentària i menjar molt i malament”.

Nivell de tabaquisme: 75%. “El sedentarisme no només és, al costat del sucre, el nou tabac; és que és molt pitjor que el tabac pel que fa a la minva que pot suposar a la qualitat de vida no fer exercici i portar una mala alimentació”, afirma Virginia Gómez. Una pràctica que hem de canviar i que en llocs com Silicon Valley ja es comença a modificar celebrant les reunions caminant (walk and talk), de les que són fans Mark Zuckerberg o Jack Dorsey, tal com va explicar l’any passat l’escriptora de negocis Nilofer Merchant en una de les conferències TED“Estar assegut és tan increïblement freqüent que ni tan sols qüestionem el molt que ho estem fent. I perquè tothom ho està fent, ni tan sols se’ns ocorre que no està bé. S’ha convertit en el tabaquisme de la nostra generació”.

Prado Campos – EL PAÍS

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: