Els beneficis de l’aigua de mar


Per Ramón Sánchez-Ocaña

agua de mar 01

Arriba l’estiu i de seguida els mitjans de comunicació ens alerten de les mesures que hem de prendre davant del sol, a la pell, als ulls, al cap … I poques vegades se’ns insisteix en els beneficis saludables que ens poden proporcionar els banys a la platja. Perquè en síntesi, es pot dir que els banys marins són un mar de salut.

El primer avantatge que ofereix el bany en aigua de mar, és el passeig per la mateixa riba. És un costum que s’hauria d’estendre molt més que la de prendre el sol, a deixar-se irradiar pels ultraviolats que ens posen morenos. El passeig per la vora amb les onades trencant ens permet entrar en una atmosfera diferent, perquè en aquesta zona la ionització ajuda a l’assimilació de vitamines i en general, ens fa sentir-nos més tònificats.

Per a les embarassades seria molt convenient un passeig a la vora del mar (no al sol), però si respirant aquest aire que sembla activar tot l’organisme.

I com deia el Dr. Hernández de Sande, especialista santanderí, aquests ions del clima marí “normalitzen els components de la sang, ajuden a la recuperació cardiovascular, augmenten el llindar del dolor i regeneren millor els nostres alvèols pulmonars”.

I comenta alguna cosa veritablement cridaner “una fractura es consolida tres vegades més de pressa en un mitjà marí que en aigua dolça.”

agua de mar 02

La puresa de l’aire

“L’aire marí -sosté- és de gran puresa i un metre cúbic d’aire en alta mar, no conté cap germen; a 200 metres de la costa, ja en té 100; a tres quilòmetres cap a l’interior ja se’n troben 10.000 i més de 50.000 en un lloc com el centre d’una gran ciutat “. Els al·lèrgics, d’altra banda, senten un alleujament immediat. La brisa que ve del mar no conté ni pol·len ni àcars de la pols. És un aire net que els permet respirar sense la incomoditat permanent del esternut.

Mobilitat articular

Per si fos poc, el bany en aigua de mar, té altres avantatges notables. Per exemple “un cos de 80 quilos, quan se submergeix al mar, pesa només 8 quilos a causa de la densitat que l’aigua de mar té. Així, el bany aconsegueix una millor i major mobilitat articular i un augment de la potència muscular. A més, no és menyspreable l’acció que a manera de massatge produeix el moviment de l’aigua sobre la nostra pell.

Hauríem per tant, submergits en l’aigua, procurar activar les articulacions, com més, millor. A tots aquests beneficis poden unir els de tipus dermatològic, com la psoriasi, la dermatitis atòpica o l’acne, que milloren de forma notable en presència de l’aigua de mar.

agua de mar 03

El segon calfred

No és recomanable una immersió brusca, sobretot si es té el cos a temperatura alta, després exercici físic o exposició al sol.

No obstant això, quan es tracta del bany “terapèutic” els especialistes aconsellen entrar a l’aigua i sense tirar-se, ajupir-se fins que l’aigua ens arribi al coll. Es tracta amb això d’aconseguir el que s’anomena un primer calfred. Hi ha una reacció de vasoconstricció molt saludable. Després, ja pot un estirar i nedar o jugar. Aquesta sensació inicial passa aviat i apareix una fase que, com a reacció, és de vasodilatació. És quan un gaudeix realment del bany. Ja no sent fred de cap tipus i el cos es tempera; és quan troba que l’aigua està molt agradable. Poc temps després apareix sensació de fred. No hauríem de deixar que arribés. Aquest “segon calfred” és l’avís que l’organisme ens envia per dir que ja està bé de bany. L’ideal seria sortir abans d’aquest moment, per tal de descansar una bona estona i intentar un nou bany un parell d’hores més tard.

Els consells

Abans de banyar-se, cal aclimatar-se al nou entorn. Si ve de lluny, no es banyi només arribar a la platja, esperi un temps raonable.

Les hores més aconsellables són entre les deu del matí i les cinc de la tarda.

Seria desitjable banyar-se amb la marea alta. L’aigua estarà més calenta, més propera i més neta.

Si fa exercici o pren el sol abans de banyar-se, recordi no sotmetre el cos a bruscos canvis de temperatura.

No banyi més de 20 minuts seguits, sobretot al nord.

Després del bany, recordi que s’ha d’assecar bé i posar-se els filtres solars adequats. (Si no s’asseca, les gotes d’aigua que queden sobre la pell actuen com lupes).

Ramón Sánchez-Ocaña – Punto de vista.

Barcelona-que-dels-mes-platges

Imatge de “Tot a punt per gaudir de l’estiu a Barcelona” – ARA

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: