Cultivar enciams als balcons


L’hort urbà és una activitat que reuneix tota la família i amb la qual es transmeten valors com la planificació, la responsabilitat o la paciència. Disposar de poc espai exterior no és incompatible amb el fet de tenir un hort a la ciutat, i a poc a poc més ciutadans opten per cultivar les seves pròpies hortalisses.

“No tinc prou espai per cultivar un hort!”. Aquest és el primer que un pensa quan sent a parlar de fer un hort a un pis de Barcelona. Però disposar d’un espai exterior reduït és del tot compatible amb el fet de tenir un hort i, de mica en mica, més persones s’uneixen a la moda dels horts urbans.

L’emprenedora Elisabet Sayrach té clar que cultivar hortalisses per a ús particular és molt engrescador: “Les hortalisses fetes per tu són molt més gustoses”, assegura la propietària de la botiga El meu Hortet Urbà, una de les poques que hi ha a la ciutat dedicades exclusivament a aquest tema.

Cultivar lechugas en los balcones 0

Una activitat per a tothom

Portar un hort és una activitat apta per a totes les edats i agrupa perfils molt diversos, des de nens fins a gent gran, passant per joves conscienciats des del punt de vista ecològic.

Montserrat Sierra, veïna del barri, assegura que té ganes de fer-ne un: “No ho he provat però m’agradaria perquè tinc prou lloc a casa. De moment, compro plantes aromàtiques”. La Marta, en canvi, ja fa tres anys que porta un hort urbà i creu que el futur va cap a l’autoproducció.

Una clienta de la botiga, la Lídia Ruiz, explica que fa anys ja n’havia fet un: “Sí, hi vaig plantar enciams i tomàquets”. I continua: “Em fa molta gràcia provar-ho i veure com creix i com es fa gran”. En Fernando Hernández és d’Àvila i explica que allà hi tenia un hort. Aquí vol tornar a fer aquesta activitat: “El menjar que surt d’un hort urbà és totalment diferent”, assegura.

L’esforç que requereix cuidar un hort es veu recompensat quan al cap d’un temps se’n recullen els primers fruits. A més, es tracta d’una activitat que reuneix valors com la planificació, la responsabilitat o la paciència.

Cultivar lechugas en los balcones 3

Per on es pot començar?

És essencial triar prèviament el recipient més adequat per fer l’hort urbà, que ve determinat per l’espai de què es disposa a l’exterior: des d’un test fins a una taula de cultiu. El pas següent és disposar d’un bon substrat, compost per fibra de coco (60%) i humus de cuc (40%).

Decidir quines hortalisses es poden plantar dependrà de l’època de l’any. Un cop acabat l’estiu, per exemple, es poden plantar, entre altres: enciams, bledes, cebes tendres, calçots, dents d’all.

Que les hortalisses no creixin en excés és una de les principals prioritats dels horts urbans; d’aquesta manera se’n pot produir més quantitat. L’Elisabet Sayrach explica com consumir les hortalisses que van creixent: “La idea és anar agafant cada dia les fulles més externes, fulla per fulla”.

És molt pràctic destinar un espai de l’hort per plantar-hi llavors. En aquesta època de l’any, les de pastanaga, rave, faves o pèsols són ideals. També les plantes aromàtiques, com l’alfàbrega, la menta, la farigola o el romaní, hi poden tenir un espai reservat.

Cultivar lechugas en los balcones 1

“I per què no a la ciutat?”

Aquesta curiositat és el que va empènyer l’Elisabet a engrescar-se a començar la seva botiga: “Fa poc més d’un any que em vaig quedar a l’atur i va ser quan em vaig qüestionar de veritat tirar endavant el meu propi projecte. Llavors ja feia alguns anys que cultivava una parcel·la i era el meu moment de desestrès. A mi m’entusiasmava i vaig pensar de traslladar-ho a la ciutat”.

Ara, un any després de l’obertura de la botiga, l’Elisabet assegura que molts dels clients que té han començat a cultivar gràcies a la seva botiga i als seus consells. “Al principi molts se sorprenen que es pugui cultivar un hort a casa seva. Molts diuen: ‘Vols dir que amb aquesta pol·lució funcionarà un hort al meu balcó?’. Però en pocs dies passen de tenir geranis a tenir horts als balcons”, assegura.

Alba Rodríguez – BCN Notícies

El meu Hortet Urbà

Cultivar lechugas en los balcones 2

Deixa un comentari

