Trucs per superar amb èxit els exàmens.


El millor truc per superar amb èxit qualsevol examen és l’estudi i la planificació. Partint d’aquesta base, és cert que hi ha altres factors, com l’alimentació, les tècniques d’estudi, els fàrmacs o els hàbits que podem tenir en compte si volem millorar el nostre rendiment. Si tens exàmens pròximament et convé fer una ullada a les nostres recomanacions.

EVA DEL AMO – REDACCIÓ APRENDEMAS.

Els exàmens constitueixen la major font d’estrès per a l’estudiant, que sol veure com s’acosta el dia de la prova i ha de fer front a una gran quantitat de matèria. Les llargues jornades d’estudi en vigílies de la prova i la tensió acumulada per la por al fracàs poden jugar-nos una mala passada. Per això, els estudiants sovint es pregunten què pot ajudar-los a millorar el seu rendiment i aprovar l’examen, si pot ser amb nota.

La veritat és que no hi ha trucs màgics o infal·libles per aprovar un examen que no hem estudiat. Passar-se 48 hores sense dormir, amb una cafetera ben carregada al costat, o recórrer a perillosos fàrmacs, com les amfetamines, pot invertir els resultats esperats.

Si preguntem a professors o psicopedagogs ens respondran que la millor forma de fer front a un examen és l’estudi diari. Partint d’aquesta base inapel·lable, que qualsevol alumne serà incapaç de negar, hi ha altres factors que ens poden ajudar a assolir el nostre objectiu de superar amb èxit els temuts exàmens. Repassem-ne alguns d’ells.

Aliments que ens ajuden

És habitual que, en èpoques d’exàmens, l’estudiant intenti guanyar el màxim temps possible per a l’estudi saltant-se àpats o recorrent a plats elaborats, al que cal afegir una gran ingesta de snacks o llaminadures, i refrescs o cafè per mantenir-se ben despert. Això és just el contrari del que hauríem de fer.

Si volem que la dieta jugui al nostre favor, cal reduir els greixos saturats i els sucres refinats. Una correcta alimentació  incideix de manera positiva en el nostre rendiment, memòria i concentració, però per a això cal que, almenys en època d’exàmens, consumim verdures, llegums, fruites i hortalisses, sense oblidar abundants quantitats de cereals i derivats, com pasta, arròs o pa, i millor si són integrals.

Una dieta equilibrada és una eina molt eficaç per aconseguir un adequat rendiment intel·lectual. En ella també podem incloure l’oli d’oliva i la fruita seca, consumint menors quantitats de peix, aus, ous i lactis, i molt poca carn.

Durant els dies que estem estudiant, i especialment el dia que tinguem l’examen, és molt important que no ens saltem l’esmorzar, que ha d’incloure fruites, lactis i cereals. Deixar de fer aquest àpat suposa sotmetre el cos a llargues hores de dejuni, cosa que pot reduir la concentració de glucosa a la sang, disminuint la rapidesa i exactitud de la memòria  auditiva i visual a curt termini, així com la memòria immediata, retardada, de reconeixement i espacial. Si no esmorzem, la nostra fluïdesa verbal es pot veure alterada, així com el nostre rendiment en proves matemàtiques.

Són dolents tots els fàrmacs?

La falta de temps, la ansietat davant la prova, un extens temari i la por al fracàs conforma l’explosiu còctel que porta a molts estudiants a recórrer a determinats fàrmacs per afrontar una època d’exàmens.

Entre estudiants de batxillerat, universitat i opositors sempre s’ha parlat, de forma més o menys encoberta, de determinats medicaments que poden augmentar la nostra concentració o ajudar a mantenir-se desperts. No tots són iguals ni comporten els mateixos riscos.

En principi, els experts no consideren perillosos certs complexos vitamínics capaços de pujar el to general, com el Arcalión (derivat de la vitamina B1) o el Denubil, que ajuden a contrarestar la fatiga i no produeixen dependència ni hàbit. Però la veritat és que cap d’ells seria necessari si portem una dieta equilibrada que inclogui aliments de tots els grups en la freqüència recomanada, si descansem adequadament i tenim una aportació calòrica suficient com per afrontar l’estrès dels exàmens.

Si volem prendre aquests complexos vitamínics, encara que es venen sense recepta, el més adequat és anar al metge, que és qui millor pot donar-nos les pautes, des de la prescripció fins a la retirada. També cal tenir en compte que perquè aquest fàrmac tingui l’efecte desitjat en els nostres estudis hem de començar a prendre-ho amb certa antelació i no la vigília de l’examen.

Un altre tipus de medicaments tenen més riscos, que van des de marejos i vertígens, a danys en el sistema nerviós central, cardiovascular, metabòlic, respiratori o en el comportament sexual, pel que el seu consum només pot ser pautat per un facultatiu.

Avui en dia s’ha reduït la possibilitat de prendre els fàrmacs més perillosos, com les amfetamines, que no es venen sense recepta. Molts estudiants, però, s’utilitzen medicaments usats per a trastorns de dèficit d’atenció o per a trastorns de son o fatiga, que poden provocar nombrosos efectes secundaris com interrupció del ritme del son, hiperactivitat, irritabilitat o alteracions en el pols. Molts estudiants, a més, han patit la desagradable experiència de quedar-se en blanc en l’examen o literalment adormits durant el mateix com a conseqüència de l’automedicació.

Utilitzar la tècnica de repàs adequada

Els experts calculen que entre un 20 i un 25% dels estudiants té ansietat causada per por de no superar l’examen. En realitat, es tracta d’una “ansietat anticipatòria”, és a dir, una predisposició a pensar que no s’és capaç d’aprovar o que no ha estudiat tot el que ho havia de fer.

Per intentar evitar aquests nivells d’estrès dels experts recomanen seguir determinades tècniques que poden contribuir a millorar el rendiment en èpoques d’exàmens. La psicòloga i pedagoga Rosa Serrate, directora del Gabinet Pedagògic Rosa Serrate i autora del llibre “Ajuda-li a estudiar” (editorial Laberint), afirma que “l’estudi requereix esforç i comporta disciplina i entrega, però existeixen tècniques que ens permeten mantenir alta la nostra motivació i aconseguir millors resultats “.

Rosa afirma que el primer que l’estudiant ha de preguntar és en quin moment del dia se sent més còmode. Es pot estudiar al matí o a la nit, però en cap cas s’ha de fer amb son o havent-se saltat menjars. La sessió d’estudi hauria de començar amb uns exercicis de autoconcentración per deixar enrere els pensaments negatius del tipus “no puc” o “no sóc capaç”.

Segons la psicòloga, abans de seure cal planificar el temps d’estudi i de descans. “És molt útil començar pel que resulta més fàcil, continuar amb el més difícil i, finalment, abordar el que requereixi un esforç intermedi. A continuació, l’estudiant ha de seguir un mètode d’estudi que inclogui prelectura, lectura (amb subratllat, resum i esquema), memorització i autoavaluació”, assenyala.

“Aquestes tècniques, dutes a terme diàriament, permetran a l’alumne enfrontar-se als exàmens sense ansietat i amb confiança. I si no se sent preparat per fer-les, convé demanar ajuda a un professional. Existeixen mètodes molt senzills i eficaços que, aplicats de forma personalitzada, ofereixen excel·lents resultats “, afirma Rosa.

Trucs casolans.

Existeixen trucs bàsics que són tremendament senzills i que ens ajudaran a passar millor l’època d’exàmens. Un d’ells és hidratar-se bé, bevent entre un litre i mig i dos litres d’aigua al dia. Convé deixar de banda les begudes gasoses o estimulants, i beure més aigua i sucs de taronja, el que ens ajudarà a sentir-nos millor.

Un altre truc molt útil és estudiar amb música instrumental , que posarem molt baixa. Aquest ambient, si ho acompanyem de llum natural, ens ajudarà a concentrar-nos millor. Això sí, prèviament, haurem haver tret de la taula qualsevol element que pugui distreure’ns.

Normalment es recomana fer deu minuts de descans per cada hora d’estudi. En aquesta pausa no convé posar-se a jugar amb el mòbil, Internet o tauleta tàctil, ja que és molt probable que aquest curt període de descans s’allargui molt més del que pensem. Tenir els nostres objectius i el nostre horari d’estudi lloc en la paret,  just davant nostre, ens ajudarà a complir les nostres fites.

Fer esport ens ajuda a oxigenar les cèl·lules del cervell i repassar la matèria just abans d’anar-nos al llit ens ajudarà a fixar conceptes. I fins i tot menjar gelats, segons estudis efectuats per diferents universitats, també ajuda a calmar l’ansietat.

Per als qui sentin molta pressió en els moments previs a l’examen, els experts recomanen el que ells denominen “escriptura expressiva”. Deu minuts abans de la prova l’alumne ha d’expressar les seves preocupacions per escrit, aixó ajuda a afrontar l’examen amb més calma i tenir un millor rendiment durant el mateix, ja que l’estudiant ha eliminat gran part de la seva pressió.

“Xuletes” memorístiques i tecnològiques

Per memoritzar, és fonamental haver comprès prèviament els conceptes. Hi ha diversos trucs per fer “xuletes mentals” que et poden ser de gran utilitat per recordar conceptes molt específics. Gairebé totes elles són memorístiques. La “tècnica de la historieta”, per exemple, consisteix a construir una història a partir dels elements que vols recordar. La “tècnica de la cadena” utilitza alguna part de les paraules que s’intenten memoritzar per crear una frase o una altra paraula més senzilla de recordar. Repetir les paraules en veu alta o escriure-les diverses vegades en un paper també és un truc que resulta bastant útil.

Altres estudiants, però, prefereixen utilitzar les típiques xulets com a mètode per aprovar un examen. Els apunts en minúsculs papers van donar pas als bolígrafs de tinta invisible i llum ultraviolada. A continuació va arribar la moda del MP3, que es col·locava sota la màniga, amb el cable de l’auricular camuflat amb els cabells i les anotacions al mòbil.

Però des de fa alguns anys, els estudiants utilitzen tècniques més sofisticades, com un petit auricular o auricular sense fil, de tot just un centímetre, que es col·loca a l’orella i està connectat amb un telèfon mòbil. Per utilitzar aquesta tècnica, l’estudiant necessita un còmplice que li vagi “deixant anar” les preguntes.

Antonio Durán, propietari de “La Botiga del Espia”, assenyala que la demanda d’aquests aparells creix moltíssim en temps d’exàmens. Valen entre 300 i 400 euros, i els estudiants que els compren els rendibilitzen després llogant a altres alumnes per una mitjana de 50 euros. “Aquests aparells, en principi, estan pensats per als escortes, però com que és un producte homologat es poden vendre a qualsevol persona, sense necessitat que aquest cap identificació”, afirma Duran.

El que molts estudiants no saben és que moltes universitats ja compten amb un inhibidor que impedeix la connexió. Aquests inhibidors no tenen un preu molt elevat, de manera que molts professors fins i tot els porten ells a títol personal.

Quan tinguis l’examen davant

I arriba el temut moment de tenir l’examen davant de tu. Respirar dues o tres vegades profundament abans de començar t’ajudarà a eliminar la tensió acumulada.

El primer que has de fer és llegir atentament totes les preguntes. Comença a respondre per les que et sàpigues i les que puntuïn més alt, deixant un espai en blanc per si recordes algun altre concepte que vols afegir més endavant. A continuació, resol les preguntes amb les que tinguis més dubtes.

Procura calcular bé el temps disponible, perquè no us faltin minuts amb les últimes preguntes i et doni temps a fer un últim repàs, on pots afegir nous conceptes amb els quals ampliar o millorar una resposta, però tractant de contestar únicament i exclusivament el que et pregunten. No oblidis corregir les faltes gramaticals i els errors d’estil.

Autor “Faro” (http://www.e-faro.info).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: